اختلاف آمریکا و جمهوری اسلامی بر سر «خروج اورانیوم‌»ها حل نشده است

-دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، تأکید کرد که اورانیوم غنی‌شده ایران [۴۵۰ کیلوگرم اورانیوم ۶۰ درصدی] یا باید فوراً به ایالات متحده منتقل و نابود شود یا هم با همکاری و هماهنگی جمهوری اسلامی، در مکان دیگری از بین برده شود.
-سی‌بی‌اس گزارش داد تفاهم‌نامه اولیه شامل «تعیین تکلیف ذخایر اورانیوم» بر اساس ساز و کاری خواهد بود که هر دو طرف در مذاکرات آتی بر سر آن به توافق برسند اما موضع رسمی جمهوری اسلامی تاکنون عدم پذیرش خروج اورانیوم‌ها از ایران است.
-علاء‌الدین بروجردی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تأکید کرده است «جمهوری اسلامی هیچ مبنایی برای انتقال اورانیوم غنی‌شده به خارج از کشور ندارد و صرفاً موضوع رقیق‌سازی متناسب با نیاز‌ها قابل بررسی است.»
-العربیه چندی پیش به نقل از یک مقام ارشد جمهوری اسلامی گزارش داد که تصمیم نهایی مجتبی خامنه‌ای این است که اورانیوم غنی‌شده ایران به واشنگتن تحویل داده نشود.
-روزنامه «اوراسیا تایمز»، گزارش داده ترامپ و نتانیاهو به احتمال اعزام نیروهای ویژه به ایران برای تصرف ذخایر اورانیوم غنی شده این کشور اشاره کرده‌اند.

چهارشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۵ برابر با ۲۷ مه ۲۰۲۶


محمدباقر قالیباف و عباس عراقچی که برای گفتگو درباره توافق احتمالی با آمریکا به دوحه رفته بودند به تهران بازگشته‌اند، هرچند که نتیجه سفر آنها هنوز مشخص نیست.

همزمان دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، تأکید کرد که اورانیوم غنی‌شده ایران [۴۵۰ کیلوگرم اورانیوم ۶۰ درصدی] یا باید فوراً به ایالات متحده منتقل و نابود شود یا هم با همکاری و هماهنگی جمهوری اسلامی، در مکان دیگری از بین برده شود. ولادیمیر پوتین قبلاً درباره انتقال اورانیوم‌های غنی‌شده به روسیه پیشنهاد داده بود و برخی مقامات جمهوری اسلامی نظرشان به انتقال آن به چین است.

یک بشکه حاوی «کیک زرد» که توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مُهر و موم شده است در تأسیسات غنی‌سازی اصفهان در حضور بازرسان آژانس جابجا می‌شود (۸ اوت ۲۰۰۵) عکس: Getty Images

سی‌بی‌اس گزارش داد تفاهم‌نامه اولیه شامل «تعیین تکلیف ذخایر اورانیوم» بر اساس ساز و کاری خواهد بود که هر دو طرف در مذاکرات آتی بر سر آن به توافق برسند اما موضع رسمی جمهوری اسلامی تاکنون عدم پذیرش خروج اورانیوم‌ها از  ایران است.

واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد، اعلام کرد که این کشور آماده دریافت اورانیوم غنی‌شده از ایران است، اما بعید به نظر می‌رسد ترامپ قبول کند اورانیوم‌های غنی‌شده ایران در اختیار چین و روسیه دو رقیب بزرگ ایالات متحده قرار بگیرد.

علاء‌الدین بروجردی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تأکید کرده است «جمهوری اسلامی هیچ مبنایی برای انتقال اورانیوم غنی‌شده به خارج از کشور ندارد و صرفاً موضوع رقیق‌سازی متناسب با نیاز‌ها قابل بررسی است.»

العربیه چندی پیش به نقل از یک مقام ارشد جمهوری اسلامی گزارش داد که تصمیم نهایی مجتبی خامنه‌ای این است که اورانیوم غنی‌شده ایران به واشنگتن تحویل داده نشود.  رویترز نیز به نقل از دو منبع ارشد در حکومت ایران گزارش داده بود خامنه‌ای دستور داده ذخایر اورانیوم با غنای بالا نباید از ایران خارج شود. اتفاقاً نظر علی خامنه‌ای رهبر پیشین جمهوری اسلامی نیز عدم خروج اورانیوم‌ها از ایران بود.

اگر جمهوری اسلامی با خروج اروانیوم‌ها موافقت نکند، یکی از اصلی‌ترین سناریوها، خارج کردن آنها با استفاده از اهرم زور است، یعنی هلی‌برن نیرو و عملیات هوابرد و زمینی. اتفاقاً دونالد ترامپ تأکید کرده است که امکان تکرار عملیات مشابه ونزوئلا در مورد ایران وجود دارد.

روزنامه «اوراسیا تایمز»، گزارش داده ترامپ و نتانیاهو به احتمال اعزام نیروهای ویژه به ایران برای تصرف ذخایر اورانیوم غنی شده این کشور اشاره کرده‌اند.

ترامپ در گفتگو با رسانه‌ها هشدار داد که نیروهای آمریکایی از نزدیک سایت هسته‌ای ایران را زیر نظر دارند و هر کسی یا هر چیزی را که به آن نزدیک شود، نابود خواهند کرد. ترامپ گفت: «ما در مقطعی به آن خواهیم رسید… ما آن را زیر نظر داریم. من نیرویی به نام نیروی فضایی ایجاد کرده‌ام و آنها آن را زیر نظر دارند… اگر کسی به آنجا نزدیک شود، ما متوجه خواهیم شد – و ما آنها را منفجر خواهیم کرد.»

در همین حال، نخست وزیر نتانیاهو در مصاحبه‌ای در برنامه ۶۰ دقیقه، بسیار رک‌تر بود. وقتی از او پرسیده شد که اسرائیل و ایالات متحده چگونه می‌توانند اورانیوم غنی‌شده با غلظت بالا را تأمین کنند، نتانیاهو اعلام کرد: «ما باید خودمان وارد شویم و آن را خارج کنیم.»

مجری از نتانیاهو پرسید: «با چه وسیله‌ای؟ نیروهای ویژه اسرائیل، نیروهای ویژه آمریکا؟»

نتانیاهو پاسخ داد: «من قصد ندارم درباره اقدامات نظامی صحبت کنم، اما چیزی که رئیس جمهور ترامپ به من گفت این بود که ‘می‌خواهم به آنجا بروم’. و من فکر می‌کنم این امکان‌پذیر است. مسئله این نیست. اگر توافقی وجود دارد، پس فقط وارد شوید و آن را بیرون بیاورید، چرا که نه؟ این بهترین راه است.»

آکسیوس در ۱۱ مه ۲۰۲۶،  گزارش داد که دولت اسرائیل «از ترامپ می‌خواهد دستور عملیات یک گروه ویژه برای ایمن‌سازی ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران را صادر کند».

این گزارش می‌افزاید: «مقامات اسرائیلی گفتند که ترامپ در صدور دستور چنین عملیاتی تردید داشت زیرا بسیار خطرناک بود.» در عین حال، پس از تلاش ناموفق سال گذشته ایالات متحده برای نابودی ذخایر اورانیوم ایران با سلاح‌های سنگرشکن، گزینه دیگری جز عملیات زمینی وجود نداشت.

برای امتیاز دادن به این مطلب لطفا روی ستاره‌ها کلیک کنید.

توجه: وقتی با ماوس روی ستاره‌ها حرکت می‌کنید، یک ستاره زرد یعنی یک امتیاز و پنج ستاره زرد یعنی پنج امتیاز!

تعداد آرا: ۳ / معدل امتیاز: ۴

کسی تا به حال به این مطلب امتیاز نداده! شما اولین نفر باشید

لینک کوتاه شده این نوشته:
https://kayhan.london/?p=402551