موشک‌پرانی سپاه به عراق، کویت و بحرین؛ حمله آمریکا به تأسیسات نظامی قشم

- نیروهای مسلح جمهوری اسلامی بامداد سه‌شنبه شب و بامداد چهارشنبه ۱۲ و ۱۳ خرداد ۱۴۰۵ علاوه بر اردوگاه حزب کومله در اربیل عراق، به سمت پایگاه‌های آمریکا در کویت و بحرین موشک و پهپاد شلیک کردند.
-سنتکام اعلام کرد سنتکام همچنین اعلام کرد که نیروهای آمریکایی مجموعه‌ای از حملات هوایی را علیه اهدافی در جزیره قشم ایران، واقع در ورودی خلیج فارس و تنگه هرمز، انجام داده‌اند. این حملات در پاسخ به آنچه «اقدامات تهاجمی ایران» توصیف شده، صورت گرفته و بنا بر گزارش‌ها به انهدام تعدادی موشک بالستیک و پهپاد منجر شده است.
- عباس عراقچی وزیر خارجه جمهوری اسلامی هشدار داده «نقض آتش بس در یک جبهه، نقض آتش بس در تمام جبهه‌هاست.»
-اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس جمهوری اسلامی، با اشاره به حملات بامداد چهارشنبه آمریکا به اهدافی در قشم بر لزوم «تشدید برخورد با آمریکا» تاکید کرد و گفت: «آمریکایی‌ها منطق ندارند و جز زور و قدرت چیز دیگری نمی‌فهمند.»

چهارشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۵ برابر با ۰۳ ژوئن ۲۰۲۶


نیروهای مسلح جمهوری اسلامی بامداد سه‌شنبه شب و بامداد چهارشنبه ۱۲ و ۱۳ خرداد ۱۴۰۵ علاوه بر اردوگاه حزب کومله در اربیل عراق، به سمت پایگاه‌های آمریکا در کویت و بحرین موشک و پهپاد شلیک کردند. آمریکا نیز تاسیسات سپاه در جنوب ایران را هدف قرار داد. این یکی از سنگین‌ترین درگیری‌ها از زمان آتش‌بس بود.

نفتکش «ام/تی لکسی» که آمریکا هدف قرار داد

سـپاه در بیانیه‌ای اعلام کرد این اقدام به تلافی هدفگیری یک نفتکش ایرانی حوالی تنگه هرمز بود. در اصابت پرتابه هوایی این نفتکش از محل موتورخانه دچار خسارت گردید.

همزمان سنتکام در بیانیه‌ای اعلام کرد چندین موشک بالستیک با موفقیت رهگیری شدند و تاکید کرده که رژیم ایران حمله‌های موشکی متعددی علیه همسایگان منطقه‌ای خود انجام داده اما هیچ‌یک به هدف برخورد نکرده‌اند. قطعات دو موشک نیز در راه کویت از هم پاشیده است.

این حملات پس از آن انجام شد که سنتکام یک نفتکش وابسته به جمهوری اسلامی را حوالی خارک هدف قرار داد. همزمان تاسیسات و پایگاه‌های سپاه در جزیره قشم هدف حملات آمریکا قرار گرفت.

فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) اعلام کرد که نیروهای این فرماندهی موشک‌های بالستیک و پهپادهای ایرانی را که به سوی کشورهای همسایه در منطقه خلیج فارس شلیک شده بودند، رهگیری کرده‌اند.

بر اساس بیانیه سنتکام تشریح شد، دو موشک جمهوری اسلامی که به سمت کویت شلیک شده بودند، در میانه پرواز سقوط کردند و به اهداف خود نرسیدند. سنتکام افزود که نیروهای آمریکایی با هماهنگی نیروهای بحرینی، سه موشک دیگر را که به سمت بحرین در حرکت بودند رهگیری و منهدم کردند.

سنتکام همچنین اعلام کرد که نیروهای آمریکایی مجموعه‌ای از حملات هوایی را علیه اهدافی در جزیره قشم ایران، واقع در ورودی خلیج فارس و تنگه هرمز، انجام داده‌اند. این حملات در پاسخ به آنچه «اقدامات تهاجمی ایران» توصیف شده، صورت گرفته و بنا بر گزارش‌ها به انهدام تعدادی موشک بالستیک و پهپاد منجر شده است.

سپاه پاسداران نیز در بیانیه‌ای درباره حملات بامداد چهارشنبه ۱۳ خرداد به قشم، خطاب به آمریکا و کشورهای منطقه اعلام کرد هرگونه «تجاوز بیشتر» یا اقدامی که حتی «یک وجب از مرزها و حاکمیت» ایران را نقض کند، با پاسخی «ویرانگر، کوبنده و قاطع» روبه‌رو خواهد شد. در این بیانیه آمده است این پاسخ «فراتر از همه قوانین و مرزهای تعیین‌شده» خواهد بود.

سپاه پاسداران همچنین نوشت که دوران «بزن و در رو» به پایان رسیده است و «نیروهای متجاوز» باید عواقب آنچه «ماجراجویی‌های بی‌ملاحظه» خوانده شد را تحمل کنند.

عباس عراقچی وزیر خارجه جمهوری اسلامی هشدار داده «نقض آتش بس در یک جبهه، نقض آتش بس در تمام جبهه‌هاست.»

برخورد با آمریکایی‌ها باید تشدید شود

اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس جمهوری اسلامی، با اشاره به حملات بامداد چهارشنبه آمریکا به اهدافی در قشم بر لزوم «تشدید برخورد با آمریکا» تاکید کرد و گفت: «آمریکایی‌ها منطق ندارند و جز زور و قدرت چیز دیگری نمی‌فهمند.»

کوثری در مصاحبه با صدا و سیمای جمهوری اسلامی افزود: «این حرکات آمریکایی‌ها برخاسته از تفکر شیطانی آن‌هاست که می‌گویند آتش‌بس، ولی اقداماتی انجام می‌دهند که خلاف آن است.»

برای امتیاز دادن به این مطلب لطفا روی ستاره‌ها کلیک کنید.

توجه: وقتی با ماوس روی ستاره‌ها حرکت می‌کنید، یک ستاره زرد یعنی یک امتیاز و پنج ستاره زرد یعنی پنج امتیاز!

تعداد آرا: ۵ / معدل امتیاز: ۴٫۲

کسی تا به حال به این مطلب امتیاز نداده! شما اولین نفر باشید

لینک کوتاه شده این نوشته:
https://kayhan.london/?p=402885