Page 7 - (کیهان لندن - سال چهل و دوم ـ شماره ۵۴۹ (دوره جديد
P. 7
صفحه 7شماره ۲۰۱۵ دعوت از شاهزاده یا حذف شدند.
۶تا پنجشنبه ۱۲فوریه ۲۰۲۶ رضا پهلوی برای حضور امروز بخشی از چپ اروپا راهبردهایی مشابه را دنبال
در کنفرانس امنیتی میکند .آنها خواهان گفتگو با بازیگران اسلامگرا هستند.
را آغاز کرده است و احتمال میرود همزمان با حضور او در مونیخ؛ پلیس آلمان: بنیاد رزا لوکزامبورگ در «مواد ۱۷گفتوگو با اسلام
کنفرانس مونیخ ایرانیان گردهمایی برگزار کنند. احتماًالً تا ۱۰۰هزار سیاسی »۲بهصراحت توصیه میکند «بهطور انتقادی با
نفر به مونیخ میآیند اسلامگرایان صحبت شود» .آنها بهعنوان کنشگران مشروع
یک مقام پلیس آلمان گفت که مقامات انتظار دارند سیاست اجتماعی تلقی میشوند و ساختارهای اقتدارگرا و
جمعیت قابل توجهی از ایرانیان در مونیخ تجمع کنند ،به
ویژه آنکه پس از حضور گسترده ایرانیها در راهپیمایی ضدکثرتگرایشان نادیده گرفته میشود.
لسآنجلس و تورنتو ،اکنون سایر آنها نیز برای برگزاری افزون بر این ،افسانه نقش تعیینکننده غرب ،بهویژه
آمریکا ،در سرنگونی نخستوزیر ایران ،محمد مصدق ،در
گردهماییهای بزرگ انگیزه پیدا کردهاند. سال ۱۹۵۳وجود دارد .مشارکت سیآیای و سرویسهای
شاهزاده رضا پهلوی خیزش ملی ایران را «انقلاب اطلاعاتی بریتانیا در بازگرداندن شاه به قدرت ،از نظر
شیروخورشید» نامید و از همه ایرانیها در سراسر دنیا دعوت تاریخی ثابت شده است .اما نتیجه گرفتن از این امر که غرب
کرده است که برای حمایت از مردم داخل ایران ،تجمعکنند. «دموکراسی را از ایران گرفت» و جمهوری اسلامی را بهوجود
پلیس مونیخ پیشبینی کرده است که همزمان با حضور آورد ،سادهسازی است .این روایت مدتها برای نسبیسازی
رضا پهلوی یکی از بزرگترین گردهماییهای سالهای اخیر
در این شهر برگزار شود .تخمین زده میشود بالغ بر ۱۰۰ حاکمیت اقتدارگرای اسلامی به کار رفته است.
هزارنفر در تجمع مونیخ شرکت کنند.
پس از قتلعام مردم که شمار آن بین ۱۲تا ۳۰هزار نفر
تخمین زده میشود ،با فشار ایرانیان در تبعید چند دعوت از
گردهمایی ایرانیها در «مارین پلاتز» ( )Marienplatzمونیخ رضا پهلوی بیرون از این نظام قرار دارد
نویسنده در ادامه این مقاله تٔاکید میکند ،هرکسی رضا
نمایندگان جمهوری اسلامی از جمله در اجلاس مجمع جهانی =براساس گزارش منابع آلمانی برگزارکنندگان کنفرانس پهلوی را رد میکند ،این واقعیت را نادیده میگیرد که
اقتصاد (داووس) لغو شد .برگزارکنندگان این اجلاس اعلام امنیتی مونیخ از شاهزاده رضا پهلوی برای حضور در این اسلامگرایان نمیتوانند گذار دموکراتیک را ممکن سازند.
کردند به دلیل قتلعام مردم ایرات توسط حکومت دعوت کنفرانس دعوت به عمل آوردند .پلیس تخمین زده است که ادعای قدرت آنها مطلق ،مبتنی بر مشروعیت دینی و
از عباس عراقچی را پس گرفتند .کنفرانس مونیخ نیز برای احتماًالً ۱۰۰هزار ایرانی از نقاط مختلف دنیا برای حضور ناسازگار با کثرتگرایی است .اصلاحات همواره فقط ادعا
شده ،اما هرگز اجرا نشده است؛ تاریخ ایران از انقلاب ۱۹۷۹
نمایندگان رژیم دعوتنامه ارسال نکرد. در گردهمایی مونیخ حاضر شوند. این را نشان میدهد .حتی بهاصطلاح «اصلاحطلبان» درون
یک سال قبل در بهمنماه سخنرانی شاهزاده رضا پهلوی =روزنامه «بیلد» سهشنبه ۱۴بهمن ۱۴۰۴گزارش داد، نظام نیز جایگزینی واقعی نیستند؛ نه قدرتش را دارند و نه
در اتحادیه دانشگاه کمبریج در لندن و کنفرانس امنیتی پلیس تمهیدات تٔامینی برای حضور احتمالی رضا پهلوی اراده تغییر نظام را .با این حال ،سالها بهطور رسانهای و
مونیخ لغو شد .شاهزاده رضا پهلوی ۱۸بهمنماه ۱۴۰۳در در مونیخ را آغاز کرده است و احتمال میرود همزمان با
پیامی که در «ایکس» منتشر شد نوشت« ،در برلین تصمیمی حضور او در کنفرانس مونیخ ایرانیان گردهمایی برگزار کنند. سیاسی بهعنوان امید معرفی شدند.
گرفته شده است که مردم ایران را به حاشیه براند ،صدای =یک مقام پلیس آلمان گفت که مقامات انتظار دارند رضا پهلوی بیرون از این نظام قرار دارد .او میتواند گذار
جمعیت قابل توجهی از ایرانیان در مونیخ تجمع کنند ،به را رهبری کند ،زیرا از نظر سیاسی مشروعیت کافی دارد.
آنان را خاموش و از جمهوری اسلامی دلجویی کند». ویژه آنکه پس از حضور گسترده ایرانیها در راهپیمایی اسلامگرایان برای چنین گذاری باید قدرت خود را زیر سؤال
اکنون با گذشت یک سال وضعیت کامًا ًل دگرگون شده لسآنجلس و تورنتو ،اکنون سایر آنها نیز برای برگزاری ببرند؛ کاری که از نظر ساختاری قادر به انجامش نیستند .هر
است تا جایی که فریدریش مرتس صدر اعظم آلمان ،در کمتر کسی این عدمتقارن را نادیده بگیرد یا صرفًاً از سر ضدیت با
از یک ماه سه بار در سخنرانیها و دیدارهای خود با رهبران گردهماییهای بزرگ انگیزه پیدا کردهاند. پادشاهی آن را رد کند ،واقعیت سیاسی ایران را درک نکرده
آسیایی خواهان پایان یافتن رژیم ایران شد و حکومت ملاها براساس گزارش منابع آلمانی برگزارکنندگان کنفرانس امنیتی
مونیخ از شاهزاده رضا پهلوی برای حضور در این کنفرانس است.
را «نامشروع» خواند. دعوت به عمل آوردند .پلیس تخمین زده است که احتماًالً خوان کارلوس توسط یک دیکتاتور برای ادامه یک نظام
صدر اعظم آلمان ،مشروعیت جمهوری اسلامی را به طور ۱۰۰هزار ایرانی از نقاط مختلف دنیا برای حضور در اقتدارگرا پرورش یافته بود ،اما در نهایت راهی دیگر برگزید
کامل زیر سؤال برد و اعلام کرد که برلین دیگر «سیاست و با عملکرد او به اسپانیا به یک کشور دموکرات تبدیل شد.
مدارا» را دنبال نمیکند .او با اشاره به سرکوب خونین گردهمایی مونیخ حاضر شوند. رضا پهلوی امروز با آزمونی مشابه روبهروست؛ با این تفاوت
معترضان در اعتراضات دیماه و تداوم تهدیدات موشکی روزنامه «بیلد» سهشنبه ۱۴بهمن ۱۴۰۴گزارش داد ،پلیس که او نه قدرت نهادی دارد ،نه ارتش و نه دولت .پیشنهاد او
تهران ،اعلام کرد که آلمان رهبری ائتلافی در اروپا را بر عهده تمهیدات تٔامینی برای حضور احتمالی رضا پهلوی در مونیخ بازگرداندن سلطنت نیست ،بلکه میانجیگری است و دقیقًاً
گرفته است. همین نکته او را به شخصیتی مهم بدل میکند.
در پایان این مقاله آمده ،پنجاه سال پس از مرگ فرانکو،
روشن میشود که دموکراسیها در کمال اخلاقی مطلق ،زاده
نمیشوند ،بلکه از دل مصالحههای دشوار شکل میگیرند.
چپ اسپانیا برای دستیابی به دموکراسی ،پادشاهی برخاسته
از دوران دیکتاتوری را پذیرفت .چپ ایران -چه در داخل
کشور و چه در تبعید -امروز با این وظیفه روبهروست که با
تاریخ خود و رابطهاش با اسلامگرایی مواجه شود.
نگاه به نمونه اسپانیا نشان میدهد که یک ولیعهد میتواند
بخشی از راهحل باشد و چپی که مسئولیتپذیر باشد،
میتواند موتور دموکراسی شود .مسئله اصلی این نیست که
آیا ایرانیان میتوانند الگوی اسپانیا را کپی کنند یا نه ،بلکه
این است که آیا میتوانند از تاریخ درس بگیرند؟ و اینکه آیا
گزارشگری در غرب بالاخره صدای مردم و تجربههای آنان
را جدی میگیرد ،بهجای آنکه آنها را نصحیت کند؟ هر
کس به این مهم دست یابد ،به مردم ایران فرصت میدهد
آیندهشان را خودشان به دست بگیرند.

