مرگ زن جوان در نیشابور تجویز «پنی‌سیلین  ۶.۳.۳» را متوقف کرد

-یک زن ۲۹ ساله در اثر تزریق پنی‌سلین ۶.۳.۳ جان خود را از دست داد
-تجویز این دارو تا اطلاع ثانوی در نیشابور ممنوع اعلام شد
-سازمان غذا و دارو در حال بررسی مشکلات این داروست
-شرکت تولیدکننده این دارو، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان آنتی‌بیوتیک در ایران است

چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵ برابر با ۰۷ دسامبر ۲۰۱۶


در پی مرگ یک زن ۲۹ ساله در نیشابور بر اثر تزریق پنی‌سیلین ۶.۳.۳، رئیس دانشگاه علوم پزشکی این شهر از توقف تجویز و استفاده از این نوع پنی‌سیلین و بررسی آن توسط سازمان غذا و دارو خبر داد.

محسن عظیمی‌نژاد رئیس دانشگاه علوم پزشکی ضمن اعلام این خبر درباره دلایل آن، اظهار داشت: «هفته قبل خانمی ۲۹ ساله به دلیل علائم سرماخوردگی به یکی از درمانگاه‌های سطح شهر مراجعه می‌کند و در اثر تزریق پنی‌سیلین جان خود را از دست می‌دهد.»

نامه معاونت غذا و دارو دانشکده پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور
نامه معاونت غذا و دارو دانشکده پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور

وی با بیان اینکه این بیمار حتی قبل از تزریق پنی‌سیلین تست شده بود، ادامه داد: «دستور داده شد از شماره سریال شرکتی که این پنی‌سیلین را تولید کرده، فعلا استفاده نشود تا نتیجه مشخص شود.»

پنی سیلین
پنی‌سیلین در بیمارانی که نسبت به آن حساسیت دارند می‌تواند به مرگ منجر شود

عظیمی‌نژاد از بررسی این دارو توسط سازمان غذا و دارو برای رفع اشکال احتمالی در آن خبر داد.

رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو نیز درباره علت مرگ بیمار نیشابوری با تزریق پنی‌سیلین ۶.۳.۳، گفت: «در حال بررسی داروی مورد نظر هستیم.»

وی تاکید کرد: «البته باید توجه کرد که تزریق پنی‌سیلین در برخی افراد به بروز شوک آنافیلاکسی منجر می‌شود، اما به هر حال داروی مورد نظر در حال بررسی است.»

معاونت غذا و دارو دانشکده پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور در ابلاغیه‌ای تاکید کرده‌ که با توجه به احتمال وجود مشکل در داروی تزریقی و همچنین زمان‌بر بودن تحقیقات تکمیلی و نظر کارشناسی سازمان غذا و دارو از توزیع این دارو در نسخ بیماران تا اطلاع ثانوی خودداری شود.

اگرچه تجویز این دارو در نیشابور و شهرهای حومه آن ممنوع شده ولی شرکت تولیدکننده آن، داروسازی جابر ابن حیان»، یکی از بزرگترین تولید‌کنندگان آنتی بیوتیک‌های تزریقی و غیرتزریقی و افشانه‌های تنفسی در ایران است که دامنه پخش محصولات آن در کشور گسترده است.

پنی‌سیلین یکی از آنتی‌بیوتیک‌های رایج در ایران است که در صورت حساسیت به آن منجر به تهوع، استفراغ، تشنج، کوما، عوارض خونی، آبسه استریل محل تزریق، واکنش پوستی، تب و حتی مرگ می‌شود.

لینک کوتاه شده این نوشته:
https://kayhan.london/fa/?p=61589

دیدگاه خود را درباره این مطلب با ما و دیگران در میان بگذارید (حداکثر ۱۰۰۰ کاراکتر):