سسیل کوهلر و ژاک پاریس، دو آموزگار تبعه فرانسه که از سوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی به اتهاات سنگینی چون «جاسوسی» و «همکاری با اسرائیل» به سالها زندان محکوم شده بودند، آزاد شده و به سفارت فرانسه در تهران تحویل داده شدند.

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه شامگاه سهشنبه ۱۳ آبانماه ۱۴۰۴ با انتشار متنی در شبکه «ایکس» از آزادی سسیل کوهلر و ژاک پاریس، دو آموزگار تبعه فرانسه که از بهار ۱۴۰۱ در ایران بازداشت و زندانی شدهاند خبر داد.
امانوئل مکرون نوشته این زوج فرانسوی ساعتی پیش از زندان اوین آزاد شده و در راه سفارت فرانسه در تهران هستند.
او اقدام جمهوری اسلامی برای آزادی این دو آموزگار را «نخستین گام» توصیف کرده و نوشته که مذاکرات ادامه دارد تا مسیر بازگشت این دو به فرانسه هر چه زودتر هموار شود.
رئیس جمهور فرانسه همچنین از تلاش سفارت فرانسه در تهران و دیگر نهادهای دولتی که در این مسیر بسیج شدند سپاسگزارش کرده است.
سسیل کوهلر و ژاک پاریس در پی پروندهسازی سازمان اطلاعات سپاه (ساس) در اردیبهشت ۱۴۰۱ هنگام خروج از ایران پس از یک سفر توریستی ۱۰ روزه در فرودگاه «امام» بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند.
سسیل کوهلر در زمان بازداشت ۴۰ ساله بود. او آموزگار و عضو فدراسیون آموزش و فرهنگ سندیکای نیروی کار فرانسه است که به همراه شریک زندگی خود ژاک پاریس معلم بازنشسته ریاضیات که در زمان بازداشت ۷۲ ساله بود با اتهامات سنگین امنیتی روبرو شدند.
جمهوری اسلامی در حالی این دو تبعه فرانسه را بیش از سه سال بلاتکلیف در زندان محبوس کرده بود که پس از جنگ ۱۲ روزه با اسراییل آنها را با اتهامات جدیدی از جمله «جاسوسی» و «همکاری با اسراییل» روبرو کرد.
خبرگزاری «میزان» وابسته به قوه قضاییه جمهوری اسلامی هفته سوم مهرماه امسال بدون اینکه نام سسیل کوهلر و ژاک پاریس را مطرح کند اعلام کرد هر یک از این دو شهروند فرانسوی را به بیش از ۳۰ سال زندان محکوم کرده است.
بر اساس گزارش خبرگزاری «میزان»، این دو آموزگار با مجموعهای از اتهامات از جمله «جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی فرانسه، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور، همکاری اطلاعاتی با رژیم اسراییل و معاونت در همکاری اطلاعاتی با رژیم اسراییل» روبرو شدند.
در این گزارش آمده بود «یکی از متهمان پرونده در رابطه با اتهام جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی فرانسه به تحمل ۶ سال حبس، ۵ سال حبس به اتهام اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور و ۲۰ سال حبس در تبعید به اتهام همکاری اطلاعاتی با رژیم صهیونیستی در حکم محاربه محکوم شده است.»
خبرگزاری قوه قضاییه افزوده بود «متهم دیگر نیز در خصوص جاسوسی به نغع سرویس اطلاعاتی فرانسه به اتهام جاسوسی به نفغ سرویس اطلاعاتی فرانسه به ۱۰ سال حبس، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور به تحمل ۵ سال حبس و به اتهام معاونت در همکاری اطلاعاتی با رژیم اشغالگر صهیونیستی به تحمل ۱۷ سال حبس محکوم شده است.»
خبرگزاری «میزان» نوشته بود کیفرخواست این پرونده ۷۱۵ صفحه بوده و مدعی شده بود سسیل کوهلر و ژاک پاریس هر دو کارمند سرویس اطلاعات فرانسه بودهاند!
خبرگزاری قوه قضاییه همچنین نوشته بود این احکام بر اساس رأی دادگاه بدوی صادر شده و «حکم صادره ظرف ۲۰ روز پس از ابلاغ قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور است.»
عباس عراقچی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی یک ماه پیش از آنکه قوه قضاییه خبر صدور احکام سنگین زندان علیه این دو آموزگار فرانسوی را اعلام کند، از احتمال تبادل دو آموزگار فرانسوی زندانی در ایران با مهدیه اسفندیاری که به اتهام «حمایت از تروریسم» در فرانسه بازداشت شده خبر داده بود.
عباس عراقچی گفته بود که «تبادل مهدیه اسفندیاری با زندانیان فرانسویِ داخل ایران به مراحل نهایی نزدیک شده و امیدواریم در روزهای آینده انجام شود.»
مهدیه اسفندیاری شهروند ایرانی ۳۹ ساله ساکن شهر لیون ۱۰ اسفند ۱۴۰۳ به اتهام «تمجید از تروریسم» بازداشت و به زندان منتقل شد.
نشریه «لوپوئن» گزارش داده بود که این تبعه ایرانی متهم شده که در کانالی در تلگرام، پیامهایی در حمایت از حمله تروریستی «هفت اکتبر» حماس منتشر کرده است.
این گزارش افزوده بود که دادستانی پاریس اعلام کرد این محتواها «تحریک به تروریسم» و «توهین به جامعه یهودی» تلقی شدهاند.
هفته گذشته رسانههای داخلی خبر آزادی مهدیه اسفندیاری از زندان فرانسه را با انتشار ویدئویی از لحظه آزادی او منتشر کرده بودند.
به نظر میرسد جمهوری اسلامی آزادی مهدیه اسفندیاری را شرط آزادی دو آموزگار فرانسوی اعلام کرده بود که بیش از سه سال با پروندهسازی اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی(ساس) در زندان اوین محبوس بودند. اتهامات سنگین اخیر از جمله «جاسوسی» و «همکاری با اسراییل» علیه این دو شهروند فرانسه و صدور احکام سنگین زندان علیه آنها نیز به منظور تشدید فشار بر دولت فرانسه صورت گرفته بود.
مشخص نیست جمهوری اسلامی غیر از آزادی مهدیه اسفندیاری، امتیاز دیگری در ازای آزادی این دو آموزگار از دولت فرانسه گرفته است یا خیر؟
بازداشت اتباع خارجی برای امتیاز گرفتن از دولتهای غربی سالهاست از سوی جمهوری اسلامی انجام میشود و با وجود هشدار دولتها به شهروندانشان برای عدم سفر به ایران، باز هم سفرهای توریستی اتباع خارجی یا ایرانیان دو تابعیتی در ایران سبب پروندهسازی علیه این شهروندان و بازداشت آنها میشود.




