مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی، در یک کنفرانس مطبوعاتی که در ژاپن برگزار شد، گفت که تماسهای اولیه میان آژانس و ایران برقرار و در قالب این تماسها مذاکرات اولیهای با مقامهای ایرانی انجام شده است.

رافائل گروسی اظهار داشت که «اجماع غیرقابل انکاری» در مورد دسترسی آژانس به ایران به عنوان بخشی از فعالیتهای بازرسی آن حاصل شده است.
مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی همچنین ابراز امیدواری کرد که به زودی از ایران بازدید کند.
گروسی تاکید کرد: «ما یک یادداشت تفاهم داریم که تصریح میکند آژانس بر بازرسیها از تاسیسات هستهای ایران نظارت خواهد کرد.»
اشاره او به تفاهمنامه ۱۴ بندیِ موسوم به تهران-ورسای است که توسط روسای جمهور ایران و ایالات متحده با هدف توقف تخاصم فیمابین به امضا رسیده است.
رافائل گروسی در گفتگو با خبرنگاران در ژاپن گفت: «من فکر میکنم هدف از این تفاهم (اخیر میان آمریکا و ایران) این است که اطمینان حاصل شود تسلیحات هستهای در ایران توسعه نمییابند. دولت ایران به صراحت اعلام کرده است که چنین قصدی ندارد.»
گروسی افزود: «اما مسلما نیات بهتنهایی کافی نیستند. ما باید در اولین زمان ممکن، یک سیستم راستیآزمایی بسیار قوی را مستقر کنیم.» او تاکید کرد که پس از درگیریهای خاورمیانه، به یک سیستم راستیآزمایی «بسیار قوی» در ایران نیاز است تا اطمینان حاصل شود این کشور به سمت توسعه تسلیحات هستهای حرکت نمیکند.
اظهارات مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی در حالی عنوان شد که اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، پیش از این گفته بود که ایران برنامهای برای دسترسی دادن به آژانس برای بازدید از تاسیسات هستهای آسیبدیده در جنگ ندارد.
البته دونالد ترامپ رئیسجمهور آمریکا نیز اخیرا گفته بود که ادعای ایران درباره نبود برنامهای برای بازرسی آژانس بینالمللی انرژی اتمی از مراکز هستهای آسیبدیدهاش در جنگ، اشتباه است. ترامپ توضیح داد، که بازرسان آژانس در «زمان مناسب» در ایران حاضر خواهند شد.
پیش از، جیدی ونس معاون رئیسجمهور آمریکا نیز گفته بود ایران با بازگشت بازرسان آژانس بینالمللی انرژی اتمی موافقت کرده است با این همه مقامات جمهوری اسلامی از اساس این ادعاها را رد کردند.

