ارتش آمریکا به تلافی حملات جمهوری اسلامی به کشتیهای تجاری در تنگه هرمز، شنبه شب و بامداد یکشنبه ششم و هفتم تیرماه ۱۴۰۵ زیرساختهای نظارتی نظامی جمهوری اسلامی در قشم، سیریک و بندرلنگه، شامل سامانههای ارتباطی، مواضع پدافند هوایی، تاسیسات نگهداری پهپاد و توانمندیهای مینگذاری در جنوب ایران را هدف قرار داد.

در واکنش، حملاتی از سوی سپاه پاسداران به پایگاههای آمریکا در منطقه انجام گرفت و تعدادی موشک و پهپاد به سوی هشت زیرساخت ارتش آمریکا در پایگاه «علی السالم» کویت و ناوگان پنجم دریایی در «بندر سلمان» بحرین پرتاب شد.
وزارت خارجه جمهوری اسلامی در بیانیهای حملات هوایی آمریکا را نقض آشکار بند ۴ ماده ۲ منشور سازمان ملل و بند اول یادداشت تفاهم اسلامآباد خواند و اعلام کرد: «آمریکا کمترین ارزش و اعتباری برای تعهدات خود قائل نیست و عهدشکنی بخشی از ماهیت آن است.»
در واکنش به ادامه حملات نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به کشتیهای تجاری، دونالد ترامپ هشدار داد اگر مجبور شویم، کاری را که با موفقیت آغاز کردیم به صورت نظامی کامل میکنیم.
بحرین با محکوم کردن حمله دوباره موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی به خاک این کشور، رژیم ایران را به نقض تعهدات خود در تفاهمنامه اسلامآباد و قطعنامه شورای امنیت متهم کرد و خواستار برگزاری نشست فوری شورای امنیت برای رسیدگی به این حملات شد.
پس از امضاء «تفاهمنامه» برای توقف موقت جنگ میان جمهوری اسلامی و آمریکا، بارها آتشبس نقض شد.
برخی منابع میگویند شدت حملات آمریکا علیه تأسیسات نظامی در جنوب ایران بیشتر شده است. یک مقام آمریکایی به فاکسنیوز گفت حملههای جدید آمریکا به اهدافی در ایران، از حملههای شبگذشته (پنجم تیرماه) گستردهتر بود.
سپاه پاسداران در بیانیه خود با طرح این موضوع که بر اساس تفاهمنامه اسلام آباد، ترتیبات کنترل عبور و مرور در تنگه هرمز با جمهوری اسلامی است، تهدید کرد که از این پس با کشتیهای به گفته آنان، متخلف، برخوردهای شدیدتری خواهد شد.
این نهاد نظامی همچنین هشدار داد هرگونه حمله احتمالی آمریکا، حتی اگر مانند حملات اخیر به گفته سپاه، به «اهداف کماهمیت» باشد، با «پاسخی خردکننده» روبرو خواهد شد.

