با عرض احترام خدمت جناب آقای فریدریش مرِتز،
صدر اعظم محترم آلمان
ما جمعی از انجمنهای مقیم آلمان، ایتالیا، انگلستان، کانادا و آمریکا بدینوسیله مایلیم موضع خود را در خصوص برخی واکنشها به سخنان اخیر جنابعالی اعلام نماییم.
شکایتها و انتقادهایی که از سوی تعداد محدودی از افراد علیه شما مطرح شده، به هیچ وجه نمایانگر دیدگاه اکثریت ایرانیان مقیم آلمان نیست. این افراد سخنگوی جامعهی بزرگ، متنوع و آگاه ایرانی- آلمانی نیستند، و دیدگاههای آنان نباید به عنوان نظر عمومی ما یا ملت شریف ایران تلقی گردد.
ما سخنان شما را در راستای محکومیت رژیم جمهوری اسلامی ایران درک کرده و از آن حمایت میکنیم. جمهوری اسلامی یک حکومت اقتدارگرای مذهبی و دیکتاتوریست که طی ۴۷ سال گذشته، با سرکوب خشونتآمیز مطالبات مدنی، اجتماعی و سیاسی مردم ایران، چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داده است.
این رژیم مسئول اعدامهای گسترده، سرکوب آزادی بیان، سرکوب خونین اعتراضات مسالمتآمیز مردمی، و نقض سیستماتیک حقوق بشر در ایران است. قربانیانی چون مهسا امینی، نیکا شاکرمی، و هزاران زن و مرد جوان دیگر، تنها نمونههایی از جنایتهای بیشمار این حکومت علیه ملت ایران هستند.
مردم ایران همواره خواهان یک نظام دموکراتیک، سکولار، قانونمدار و همسو با ارزشهای جهان آزاد بودهاند؛ نظامی که بر اساس احترام به کرامت انسانی، آزادی بیان، برابری حقوقی، و عدالت اجتماعی بنا شده باشد.
از دیدگاه ما، تقابل کنونی، نبرد میان دولت اسرائیل و رژیم جمهوری اسلامی است؛ رژیمیکه آشکارا و بطور مداوم از حذف موجودیت کشور اسرائیل سخن گفته و برای آن تلاش کرده است. این درگیری به هیچ وجه جنگی میان مردم ایران و اسرائیل نیست. ما باور داریم که مواضع قاطع و صریح شما علیه رژیم جمهوری اسلامی بوده و نه در مخالفت یا توهین به ملت شریف ایران است.
همچنین، ما به صراحت اعلام میکنیم که مسیر آیندهی ایران باید از راه همبستگی با مردم ایران و حمایت از نیروهای اپوزیسیون ملی و دموکراسیخواه بگذرد. ما به ویژه از رویکرد شفاف، صلحجویانه و مبتنی بر اراده ملی شاهزاده رضا پهلوی، رهبر اپوزیسیون ملی ایران، حمایت میکنیم.
ایشان با درایت، دو مسیر رایج و بنبستساز را رد کردهاند:
گفتگو و مماشات با رژیم جنایتکار جمهوری اسلامی
و جنگ و درگیری نظامی
در عوض، گزینهی سوم را مطرح کردهاند:
ارتباط مستقیم، گسترده و مستمر با مردم ایران و حمایت واقعی از اپوزیسیون ملی، با هدف رسیدن به گذار مسالمتآمیز به یک نظام دموکراتیک و آزاد.
ما بر این باوریم که تنها با حمایت عملی، اخلاقی و سیاسی از مردم ایران و نمایندگان واقعی آنها در اپوزیسیون، میتوان راهی پایدار، انسانی و روشن برای آینده ایران و همچنین صلح در خاورمیانه گشود.
با احترام و آرزوی توفیق
جمعی از سازمانها وانجمن ها
۱-انجمن ایران و آلمان
۲-سازمان زن آزادی
۳-سازمان نهاد مردمی
۴-سازمان اقدام برای ایران
۵-حزب ملی ایران
۶- نهاد پیمان نوین شکوفایی ایران
۷-انجمن نور ایران
۸-موسسه ترویج جامعه
۹-انجمن حقوق بشر ایرانیان و متحدانش
۱۰-انجمن ملی سلامت رازی

