بر اساس بیانیه وزارت خارجه فرانسه، وزرای خارجه انگلیس، فرانسه، آلمان و مقام مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به عباس عراقچی هشدار دادهاند که اگر در مهلت تعیین شده (تا پایان اوت ۲۰۲۵ برابر با نهم شهریورماه) تکلیف «احیای برجام» یا توافق اتمی روشن نشود، «مکانیسم ماشه» را فعال خواهند کرد.

بر اساس گزارش «فرانس ۲۴»، اروپاییها از رژیم ایران خواستهاند هرچه سریعتر به مسیر دیپلماتیک بازگردد و تا پایان تابستان میبایست پیشرفتی واقعی، قابل راستآزمایی و پایدار در مذاکرات حاصل شود.
در واکنش به این تهدید، عباس عراقچی وزیر خارجه جمهوری اسلامی گفت که کشورهای اروپایی باید از«سیاست فرسوده تهدید و فشار» دست بردارند.
عراقچی در پستی در «ایکس» نوشت: «این ایالات متحده بود که از توافقی که طی دو سال و با هماهنگی اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۵ حاصل شده بود، خارج شد- نه ایران؛ و این آمریکا بود که در ژوئن امسال میز مذاکره را ترک کرد و بجای آن گزینه نظامی را برگزید- نه ایران.» اتفاقا این سخنان نشان میدهد که با وجود حتا ترک توافق و اقدام نظامی، این جمهوری اسلامی است که به مذاکره و معامله نیاز دارد- نه آمریکا!
او در ادامه با اشاره به تهدید وزرای اتحادیه اروپا در ارتباط با فعال ساختن مکانیسم ماشه که به صورت خودکار تحریم های بینالمللی علیه جمهوری اسلامی را بدون رای شورای امنیت سازمان ملل بر میگرداند، نوشت: «اگر اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی میخواهند نقشی ایفا کنند، باید مسئولانه رفتار کنند و از سیاست فرسوده تهدید و فشار، از جمله تهدید به اجرای مکانیسم ماشه که فاقد هرگونه مبنای اخلاقی و حقوقی برای آن هستند، دست بردارند.»
لارنس نورمن خبرنگار روزنامه «والاستریت ژورنال» گزارش داده، اتحادیه اروپا به جمهوری اسلامی پیشنهاد تمدید مهلت فعال ساختن «مانیسم ماشه» را ارائه داده است مشروط بر اینکه تهران همکاری با آژانس بینالمللی انرژی اتمی را از سر بگیرد و محدودیتهای مشخصی را بر ذخایر اورانیوم غنیشده خود اعمال کند.
با اینهمه وزیر خارجه آلمان روز جمعه با لحنی شدید هشدار داد در صورت عدم دستیابی به توافق تا پایان تابستان، «مکانیسم ماشه» فعال خواهد شد.
یوهان وادِفول در اینباره گفت: «ما مصمم هستیم که اولاً همه تلاش خود را برای دستیابی به راه حل دیپلماتیک و مورد مذاکره (درباره برنامه هستهای ایران) به کار ببندیم، اما در عین حال، اگر این تلاشها شکست بخورد، به همان اندازه مصمم هستیم که مکانیسم ماشه را فعال کنیم.»
پیشتر وزیران خارجه بریتانیا، فرانسه و آلمان در مورد فعال شدن «مکانیسم ماشه» در صورت عدم توافق و بازگشت خودکار همه تحریمهای بینالمللی که طبق قطعنامه سازمان ملل در سال ۲۰۱۵ تعلیق شده بودند، به رژیم ایران هشدار داده بودند.
پایگاه خبری آکسیوس همزمان گزارش داد که دیپلماتهای ارشد جمهوری اسلامی و سه کشور اروپایی قرار است هفته آینده احتمالاً در وین یا ژنو دیدار و گفتگو کنند.
طبق این گزارش که به نقل از منبعی آگاه منتشر شده، انتظار میرود حکومت ایران در این مذاکرات با حضور معاونان وزیر امور خارجه، کاظم غریبآبادی و مجید تختروانچی، نمایندگی شود.
خبرگزاری «تسنیم» وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز به نقل از منابعی گزارش داد که ایران در حال بررسی درخواست سه کشور اروپایی برای از سر گرفتن مذاکرات هستهای است. با این حال، زمان و محل احتمالی مذاکرات هنوز مشخص نشده است. «تسنیم» تأیید کرده که این مذاکرات قرار است در سطح معاونان وزیر خارجه برگزار شود.

