آکسیوس: وزرای اروپایی به آمریکا گفتند که «مکانیسم ماشه» علیه جمهوری اسلامی فعال خواهد شد

-پایگاه خبری «آکسیوس» به نقل از «سه منبع» گزارش داد که وزرای خارجه فرانسه، آلمان، بریتانیا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به مارکو روبیو وزیر خارجه آمریکا اطلاع داده‌اند که روز پنجشنبه ۲۸ اوت (ششم شهریور) «مکانیسم ماشه» را علیه جمهوری اسلامی فعال خواهند کرد.
-با بازگشت تحریم‌های بین‌المللی که به دلیل توافق موسوم به برجام در سال ۲۰۱۵ (۱۳۹۴) تعلیق شده بودند، فشار مضاعف بر اقتصاد بحران‌زده جمهوری اسلامی تحمیل خواهد شد که احتمالاً با اقدامات تلافی‌جویانه‌ی رژیم همراه خواهد شد.
-وزرای خارجه فرانسه، آلمان و بریتانیا در نشست استانبول که در ماه ژوئیه برگزار شد به جمهوری اسلامی فرصت دادند تا پایان ماه اوت (نهم شهریور) همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را آغاز کند، دسترسی بازرسان را برای بازدید از تأسیسات اتمی که بمباران شده بودند فراهم نماید، درباره سرنوشت بیش از ۴۰۰ کیلوگرم اورانیوم با غلظت ۶۰ درصد پاسخگو باشد  و مذاکره با آمریکا را از سر بگیرد اما تهران هیچکدام از آنها را نپذیرفت.

پنج شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۴ برابر با ۲۸ اوت ۲۰۲۵


پایگاه خبری «آکسیوس» به نقل از «سه منبع» گزارش داد که وزرای خارجه فرانسه، آلمان، بریتانیا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به مارکو روبیو وزیر خارجه آمریکا اطلاع داده‌اند که روز پنجشنبه ۲۸ اوت (ششم شهریور) «مکانیسم ماشه» را علیه جمهوری اسلامی فعال خواهند کرد.

وزرای خارجه آمریکا، بریتانیا، آلمان و فرانسه

با بازگشت تحریم‌های بین‌المللی که به دلیل توافق موسوم به برجام در سال ۲۰۱۵ (۱۳۹۴) تعلیق شده بودند، فشار مضاعف بر اقتصاد بحران‌زده جمهوری اسلامی تحمیل خواهد شد که احتمالاً با اقدامات تلافی‌جویانه‌ی رژیم همراه خواهد شد.

مقامات جمهوری اسلامی در گذشته تهدید کرده بودند که فعال شدن این مکانیسم باعث خواهد شد که ایران را از پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) خارج خواهند کرد. عباس عراقچی وزیر خارجه نیز آذرماه ۱۴۰۳ در لیسبون پایتخت پرتغال تهدید کرده بود که اگر مکانیسم ماشه فعال شود جمهوری اسلامی به سمت ساخت سلاح اتمی گرایش پیدا می‌کند.

وزارت خارجه آمریکا از اظهار نظر در مورد اطلاع  دادن اروپا به آن کشور درباره فعال شدن مکانیسم ماشه خودداری کرده است.

وزرای خارجه فرانسه، آلمان و بریتانیا در نشست استانبول که در ماه ژوئیه برگزار شد به جمهوری اسلامی فرصت دادند تا پایان ماه اوت (نهم شهریور) همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را آغاز کند، دسترسی بازرسان را برای بازدید از تأسیسات اتمی که بمباران شده بودند فراهم نماید، درباره سرنوشت بیش از ۴۰۰ کیلوگرم اورانیوم با غلظت ۶۰ درصد پاسخگو باشد  و مذاکره با آمریکا را از سر بگیرد اما تهران هیچکدام از آنها را نپذیرفت.

آخرین نشست دیپلمات‌های ارشد جمهوری اسلامی و با نمایندگان اروپا روز سه‌شنبه چهارم شهریور در ژنو بدون نتیجه پایان یافت بدون آنکه رژیم ایران پیشنهادی ارائه کرده باشد.

یک منبع مطلع از نشست ژنو گفت: «ایرانی‌ها هیچ پیشنهاد عملی و مشخصی روی میز نگذاشتند» و امکان تمدید مهلت جهت جلوگیری از فعال‌ ساختن مکانیسم ماشه را بستند و راه را برای بازگشت تحریم‌ها هموار کردند.

یک دیپلمات اروپایی گفت: «رهبران سه کشور اروپایی معتقدند [رژیم] ایران سال‌هاست آشکارا تعهداتش ذیل توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را نقض کرده و هیچ اقدام مشخصی برای اصلاح این وضعیت انجام نداده است.»

کاظم غریب‌آبادی معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی به صداوسیمای حکومت گفت: «اگر اروپایی‌ها مکانیسم بازگشت خودکار را فعال کنند، ایران تلافی خواهد کرد، از جمله تعلیق همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی.»

فرآیند فعال‌ شدن «مکانیسم ماشه» ۳۰ روز طول می‌کشد و اروپایی‌ها می‌خواهند آن را پیش از آغاز ریاست روسیه بر شورای امنیت در اکتبر نهایی کنند.

یک دیپلمات اروپایی افزود: «فعال کردن مکانیسم ماشه» به معنای پایان دیپلماسی نیست. سه کشور اروپایی تا زمان اجرای تحریم‌های سازمان ملل همچنان آماده گفتگو با [رژیم] ایران خواهند بود.»

 

برای امتیاز دادن به این مطلب لطفا روی ستاره‌ها کلیک کنید.

توجه: وقتی با ماوس روی ستاره‌ها حرکت می‌کنید، یک ستاره زرد یعنی یک امتیاز و پنج ستاره زرد یعنی پنج امتیاز!

تعداد آرا: ۶ / معدل امتیاز: ۴٫۳

کسی تا به حال به این مطلب امتیاز نداده! شما اولین نفر باشید

لینک کوتاه شده این نوشته:
https://kayhan.london/?p=385342