جمهوری اسلامی؛ دومین زندان بزرگ نویسندگان در جهان

- «انجمن قلم آمریکا» با انتشار گزارش «شاخص آزادی نوشتن»اعلام کرد شمار نویسندگان زندانی در جهان برای نخستین‌بار از ۴۰۰ نفر عبور کرده است.
- بر اساس این گزارش ایران پس از چین و پیش از عربستان سعودی، دومین زندان نویسندگان در جهان است و تعداد زنان اهل قلم زندانی در این کشور دو برابر میانگین جهانی است.
- «انجمن قلم آمریکا» افزوده طی یک سال گذشته شمار نویسندگان زندانی در ایران از ۴۳ به ۵۳ نفر افزایش یافته است. ۳۲ درصد از نویسندگان زندانی در ایران زن هستند که رقمی معادل دو برابر میانگین جهانی است.
- کارین دویچ کارلکار، مدیر برنامه «نویسندگان در معرض خطر» در «انجمن قلم آمریکا اعلام کرده جمهوری اسلامی برای خاموش کردن هرگونه انتقاد و مخالفت تلاش می‌کند و شاعران، مترجمان، پژوهشگران، ترانه‌سرایان، تحلیلگران آنلاین، مدافعان حقوق بشر و ستون‌نویسان در ایران همگی هدف بازداشت و سرکوب قرار گرفته‌اند.

چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۵ برابر با ۱۳ مه ۲۰۲۶


«انجمن قلم آمریکا» با انتشار گزارش «شاخص آزادی نوشتن» اعلام کرد شمار نویسندگان زندانی در جهان برای نخستین‌بار از ۴۰۰ نفر عبور کرده است. بر اساس این گزارش ایران پس از چین و پیش از عربستان سعودی، دومین زندان نویسندگان در جهان است و تعداد زنان اهل قلم زندانی در این کشور دو برابر میانگین جهانی است.


«انجمن قلم آمریکا» روز سه‌شنبه ۱۲ مه ۲۰۲۶ برابر با ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۵ در جدیدترین گزارش «شاخص آزادی نوشتن» رتبه‌بندی کشورها بر اساس این شاخص را منتشر کرد. بر اساس این گزارش چین با ۱۱۹ مورد نویسنده زندانی بزرگترین زندان نویسندگان در جهان است.

ایران در رتبه دوم این رده‌بندی قرار دارد. «انجمن قلم آمریکا» در بخشی از این گزارش با ابراز نگرانی شدید از سرکوب فزاینده نویسندگان و اهالی قلم توسط جمهوری اسلامی در یک سال گذشته اعلام کرده در این مدت شمار نویسندگان زندانی در ایران از ۴۳ به ۵۳ نفر افزایش یافته است. ۳۲ درصد از نویسندگان زندانی در ایران زن هستند که رقمی معادل دو برابر میانگین جهانی است.

حسین رونقی، پرویز صداقت، محمد مالجو، مهسا اسدالله‌نژاد، شیرین کریمی، نرگس محمدی، و سپیده قلیان از جمله افرادی هستند که در این گزارش به عنوان اهل قلم زندانی در ایران از آنها نام برده شده است.

این گزارش همچنین به تشدید برخوردهای قضایی و امنیتی با نویسندگان پس از جنگ اسرائیل و آمریکا با جمهوری اسلامی اشاره کرده و نوشته بعد از جنگ هم نویسندگان و هم صداهای مخالف که مدت‌ها تحت آزار و اذیت بودند دوباره تحت ستم رژیم ایران قرار گرفته‌اند.

کارین دویچ کارلکار، مدیر برنامه «نویسندگان در معرض خطر» در «انجمن قلم آمریکا اعلام کرده که «در سالی که دستگیری‌ نویسندگان در سراسر جهان رو به افزایش است، مقامات رژیم ایران مبارزه علیه صداهای مستقل را شدت بخشیده‌اند.»

او افزود جمهوری اسلامی برای خاموش کردن هرگونه انتقاد و مخالفت تلاش می‌کند و شاعران، مترجمان، پژوهشگران، ترانه‌سرایان، تحلیلگران آنلاین، مدافعان حقوق بشر و ستون‌نویسان در ایران همگی هدف بازداشت و سرکوب قرار گرفته‌اند.

بر اساس گزارش «انجمن قلم آمریکا»، طی هفت سال گذشته شمار نویسندگان زندانی در جهان ۶۸ درصد افزایش یافته و این روند نشان‌دهنده تشدید مداوم سرکوب آزادی بیان و خاموش‌کردن صداهای منتقد در کشورهای مختلف است.

جزییات این گزارش افزوده تعداد نویسندگان زندانی جهان از سال ۲۰۱۹ به این سو، هر ساله افزایش یافته است به طوری که این شمار از ۲۳۸ نفر در سال ۲۰۱۹، به ۳۷۵ نفر در سال ۲۰۲۴ و در نهایت به ۴۰۱ نفر در سال ۲۰۲۵ رسیده است.

پس از چین و ایران، کشورهای عربستان سعودی، ویتنام، ترکیه، اسرائیل، روسیه، بلاروس، مصر و میانمار در رده‌های بعدی زندانبانان نویسندگان قرار دارند.

«انجمن قلم آمریکا» سه هفته پیش جایزه آزادی نوشتار ۲۰۲۶ خود را به دو ایرانی، گلرخ ایرایی شاعر، فعال مدنی و سیاسی، و علی اسداللهی شاعر و فعال مدنی اهدا کرد.

سامر لوپز، از مدیران انجمن قلم آمریکا گفت که اهدای جایزه به این دو شاعر «توجه‌ها را به آن‌ها جلب می‌کند. این دو نمادی از دور تازه سرکوب حکومت سرکوبگر، و تعقیب و محاکمه نویسندگان و فعالان اجتماعی در ایران هستند» و «این دو شجاعت و خلاقیتی را معنا می‌کنند که برای بیان آزادانه عقایدمان در برابر آزار و اذیت بی‌امان لازم داریم.»

 

 

 

برای امتیاز دادن به این مطلب لطفا روی ستاره‌ها کلیک کنید.

توجه: وقتی با ماوس روی ستاره‌ها حرکت می‌کنید، یک ستاره زرد یعنی یک امتیاز و پنج ستاره زرد یعنی پنج امتیاز!

تعداد آرا: ۴ / معدل امتیاز: ۴٫۸

کسی تا به حال به این مطلب امتیاز نداده! شما اولین نفر باشید

لینک کوتاه شده این نوشته:
https://kayhan.london/?p=401919