Page 13 - (کیهان لندن - سال چهل و دوم ـ شماره ۵۴۹ (دوره جديد
P. 13
صفحه 13شماره ۲۰۱۵ تسكین میدهد. هشدارها بوده است.
۶تا پنجشنبه ۱۲فوریه ۲۰۲۶ در حالی كه تحریكات بولارد سفیر انگلیس ادامه داشته در مورد انوشیروان سپهبدی كه افتخار داشتم در قاهره
و به موجب گزارش ارسالی به لندن از ملاقاتهای سّّـری رایزن مطبوعاتی ایشان باشم و تا حدودی به خصوصیات
اتلاف وقت بسیار گرانبها در زمان جنگ چه میخواستند شاه و سفیر آلمان برای استفاده از فرودگاهها و نفت ایران اخلاقی وی پی برده و او را مردی وطن پرست و هوشمند
و میتوانستند بگویند؟ آیا میتوانستند بخواهند :اولا سخن میرانده است كه بكلی تحریك آمیز به نظر میرسد یافتم باید بگویم كه از ایشان شنیدم كه به هنگام سفارتش
اجازه عبور و مرور نیروهای زمینی ما از هند به عراق از و صحت ندارد .این گزارشهای بیاساس در لندن موجب در آنكارا ابراز نگرانیهای مقامات ترك را از امكان اشغال ایران
طریق ایران و بالعكس؟ دوم استفاده مجانی از تمام بنادر تقویت جناحی میشد كه از آغاز جنگ مانند ژنرال وول به اطلاع دربار و وزارت خارجه میرسانیده ولی هرگز جوابی
جنوب؟ سوم استفاده رایگان از راهآهن ها و راههای ایران نایبالسلطنه هندوستان طرفدار اتصال ارضی نیروهای نمیگرفته است.در خاتمه آقای دكتر عدل مسئولیت را متوجه
برای رساندن كمك به شوروی؟ الخ… و آیا رضا شاه یا هر بریتانیا از مدیترانه تا به هند از راه ایران و بینالنهرین بوده
دولت دیگری این قبیل پیشنهادات را میتوانست بپذیرد؟ و پس از قیام رشید عالی گیلانی در بغداد بیشتر معتقد به رضا شاه كرده و نتیجه میگیرد كه:
اینك با اشغال آسان ایران تمام این برنامهها مجانی اجرا شد ضرورت اشغال ایران میبودند كه حمله آلمان به شوروی البته از رهبری خودكامه كه به پارلمان و افكار عمومی
و نه تنها محصولات ایران را میبردند بلكه چنانكه هنگام ناگهان فرصت مناسبی را برای این كار پیش آورد .در حالی بیاعتنا بوده و از مشاورت افراد مطلع و یك پارلمان ملی
خلع ید زمان مصدق از شركت نفت كشف شد كه یك لوله كه از ابتدای حمله مزبور رئیس جمهور امریكا اعلام كرد كه و دولت منتخب پارلمان برخوردار نبوده است .جز این هم
زیرزمینی و زیر رودخانه از یك چاه نفت به آن طرف شط میخواهد از طریق بنادر شرقی شوروی در اقیانوس آرام به
العرب كشیده بودند كه نفت از آنجا ده سال تمام مجانی آن كشور كمك نظامی برساند ولی نقشه بریتانیا با همكاری نمیتوان انتظار داشت.
با شوروی مسیر امداد رسانی را از اقیانوس آرام به خلیج اسناد و سوابق
میرفت…! فارس تبدیل نمود( .این جزو مطلب در خاطرات مرحوم
تمام این نكات ،به خوبی حاكی است كه قضاوت در باره بالعكس آقای دكتر حسین منتظم خاطرات افراد را
رویه رضا شاه در تابستان 1320چندان آسان نیست و نیاز محمد ساعد نیز نقل شده است صفحه)102 كه غالب آنها سالها پس از پایان جنگ در جرائد مختلف
به مطالعات بیشتری دارد .در این مورد مقاله آقای دكتر وجه اشتراك نظریه آقایان دكتر عدل و دكتر منتظم این چاپ شده كنار گذاشته و رفته است سراغ اسناد سّّـری و
منتظم در فصلنامه «ره آورد» خیلی مفصل است كه میتوان محرمانه وزارت خارجه لندن كه پس از 25سال یا سی سال
از طرف همان دستگاه انتشار مییابد .مرحوم عبدالحسین
بدان مراجعه كرد (شماره بهار )1367 مفتاح معاون وزارت امور خارجه در زمان مصدق و سپس
سفیر ایران در هلند و نروژ و تونس كه پس از بازنشستگی
محمدرضا شاه پهلوی در بین آجودانهای شاهنشاه -سال ۱۳۵۶ گاهی نزد فرزند خود در لندن و گاهی در جنوب فرانسه
میزیست در یكی از سفرهای خود به لندن از اسناد مزبور
آنچه از ساعد شنیدم است كه هر دو اشغال ایران را پس از حمله آلمان به شوروی فتوكپی برداشته و امانتًاً در اختیار آقای دكتر منتظم نهاد كه
اینك چون هر سه نویسنده ذكری از مرحوم ساعد كردهاند اجتناب ناپذیر شمردهاند وهردو اذعان دارند كه هشدارهائی براساس آن اسناد نوشتار مفصلی تهیه كرده كه در فصلنامه
و با توجه به خویشاوندی و آشنائی نزدیكی كه با آن شادروان از مسكو (توسط مرحوم ساعد) و از تركیه در ماههای تیر
داشتم ذیلا چند سطری از مذاكراتی كه با ایشان داشتم در و مرداد یعنی پس از آغاز حمله آلمان ( 21ژوئن )1941به رهآورد (لس آنجلس) شماره بهار 1367چاپ شده است.
زیر مینگارم .نظیر این اظهارات را نیز میتوان در كتاب تهران رسیده است .ولی در سایر قسمتها اختلافاتی میان آقای دكتر منتظم در مقدمه مینویسد كه آغاز جنگ
خاطرات سیاسی محمد ساعد مراغهای نوشته «محمدساعد» این دو نظر است كه بكلی نتیجه گیری را دگرگون میسازد. مصادف بود با نخست وزیری شادروان محمود جم كه فورًاً
زیرا اگر بپذیریم كه فكر اتصال ارضی نیروهای بریتانیا در طی اعلامیهای خطاب به كلیه خارجیان مقیم ایران بیطرفی
بكوشش آقای دكتر باقر عاقلی یافت. هند و بینالنهرین از ابتدای جنگ در اول سپتامبر 1939 ایران و لزوم رعایت آنرا خاطرنشان كرد كه انصافا باید
مرحوم ساعد به من میگفت از روزی كه جنگ شروع وجود داشته و پس از شورش رشید عالی گیلانی در بغداد كه گفت كه بیگانگان كه زیر نظارت كامل شهربانی بودند آنرا
شد و بخصوص از روزیكه آلمان به شوروی حمله كرد تمام انگلیس به زحمت قوائی از هند واز راه دریا به عراق رسانده بخوبی تا هنگام اشغال كشور در دو سال بعد رعایت كردند
نگرانی من نقض بی طرفی ایران بود .در ابتدا قبل از حمله و آن را سركوبی كردند ،این فكر و نقشه صورت «ضرورتی» و همچنین مصادف بوده است با وزیرمختاری سرهوراس
آلمان مولوتف وزیر خارجه شوروی در یك ملاقاتی كه با وی برای ستاد ارتش بریتانیا یافته است ،در این صورت دیگر سیمور كه در گزارشهای خود رعایت بیطرفی را از طرف ایران
داشم از اینكه ایران بی طرفی خود را اعلام كرد بسیار اظهار مساله منحصر به كمك رساندن به شوروی نبوده بخصوص
خوشحالی كرد اما پس از حمله آلمان به شوروی دیگر بی كه رئیس جمهوری امریكا میخواسته از طریق خاوردور كه تائید میكرده است.
آبهای دریائی دو كشور به یكدیگر پیوستهاند ،انجام دهد، مرحله دوم چند ماه نخست وزیری دكتر احمد متیندفتری
طرفی ما برای شوروی مفهومی نداشت. بلكه مساله امداد شوروی برای بریتانیا بهترین فرصت برای تحصیكرده آلمان و آمدن سرریدر بولارد هست بجای هوراس
اما چندی قبل از حادثه شهریور 20تلگراف رمزی به اجرای نقشه «دیرین» اتصال ارضی نیروهای بریتانیا از سیمور كه ناگهان لحن گزارشهای سفارت انگلیس به لندن
تهران كردم كه من چنین استنباط میكنم كه انگلیس ها مدیترانه از طریق فلسطین ،اردن ،بین النهرین و ایران به تغییر كرد و شروع به ابراز «نگرانی» از حضور اتباع آلمان
میخواهند كمك به شوروی برسانند و این امر ممكن است هند میبود كه مطلقا حاضر به مذاكره و از دست دادن این كه تعدادشان به مراتب كمتر از انگلیسها بود نزد مقامات
ناراحتی هائی برای ایران به وجود بیاورد و چه حتی باعث ایرانی و «نگرانی» از اشغال فرودگاههای شمال ایران توسط
اشغال ایران شود بهتر است دولت اقدامی نكند كه این دو فرصت نبودهاند.
به علاوه اگر فرضا باب مذاكره را میگشودند صرفنظر از شوروی!! در گزارشهای ارسالی به لندن میشود.
كشور تحریك شوند. پیش از انتصاب منصورالملك به نخستوزیری ،مظفراعلم
پاسخی از تهران رسید بدین مضمون فقط در چند با وزیر مختار آلمان مذاكره كرد و موافقت برلین را كسب
مینماید كه اتباع آلمان از طریق تركیه مراجعت نمایند .ولی
این توافق مصادف میشود با آغاز نخست وزیری رجبعلی
منصور (منصور الملك) كه وزیر خارجه را نیز برداشته و
بجایش یكی از نزدیكان خود جواد عامری را به كفالت آن
وزارتخانه در زیر نظر خود منصوب می نماید .نباید فراموش
كرد كه منصور در وزارت خارجه سابقه داشته و خود هنگام
انعقاد قرار داد 1919كفیل آنجا بوده و آن قرار داد را پاراف
كرده بود.
منصور بازگشت آلمانها را زائد شمرده و مرتبا در قبال شاه
«خاطر مبارك آسوده باشد» پیش میگیرد و هنگامی كه در
تیر و مرداد 1320كه شاه از دریافت هشدارهائی از مسكو
توسط محمد ساعد و از تركیه ابراز نگرانی میكند منصور
با همان جمله و این كه كاملا مراقب هستیم خاطر شاه را

