هشدار درباره سرکوب حکومتی شهروندانی که با مشکلات جنگ و حملات نظامی روبرو هستند

- هیئت مستقل حقیقت‌یاب شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با بیان اینکه شهروندان ایران میان جنگ نظامی و سرکوب شدید حکومتی گرفتار شده‌اند هشدار داده روش‌های سرکوب در جمهوری اسلامی که قبلا شناسایی شده بودند،‌ حالا در نتیجه جنگ شدت گرفته یا احتمال شدت گرفتن آن وجود دارد.
- هیئت مستقل حقیقت‌یاب شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد افزوده «تکرار چرخه‌های خشونت [حکومتی علیه شهروندان] همراه با مصونیت مداوم از مجازات، نشان می‌دهد که سرکوب از سوی جمهوری اسلامی نه یک واکنش موردی به رویدادها بلکه به‌عنوان یک راهبرد حکمرانی استفاده می‌شود.»
- هیئت حقیقت‌یاب نوشته جمهوری اسلامی علاوه بر سرکوب داخلی، «سرکوب فرامرزی» را نیز در دستور کار دارد و مخالفان خود را در دست‌کم ۱۴ کشور با اقدامی مانند تهدید، هراس‌آفرینی، فشار بر خانواده‌ها و طرح‌های ربایش و ترور زیر فشار و سرکوب قرار داده است.
- سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای رسمی نسبت به هرگونه اعتراض خیابانی در شرایط جنگی هشدار داده است.
- احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی، اعلام کرده هر کسی که در خیابان اعتراض کند «دشمن است و ما مثل دشمن» با او رفتار می‌کنیم.
- خبرگزاری «هرانا» تأکید کرده این مواضع نشان‌دهنده نگرانی نهادهای امنیتی ایران از احتمال شکل‌گیری ناآرامی‌های داخلی در شرایطی است که کشور همزمان با درگیری‌های نظامی خارجی مواجه است.
- قوه قضاییه جمهوری اسلامی اعلام کرده ایرانیان ساکن خارج از کشور که از حملات نظامی اسرائیل و آمریکا حمایت و با «دشمن» همکاری و هم‌آویی کنند با مصادره اموال و محرومیت از ارث روبرو خواهند شد. 

شنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۴ برابر با ۱۴ مارس ۲۰۲۶


هیئت مستقل حقیقت‌یاب شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در گزارش جدیدی هشدار داده شهروندان ایران میان جنگ نظامی و سرکوب شدید حکومتی گرفتار شده‌اند. این گزارش هشدار داده وضعیت امنیتی ایجاد شده از سوی جمهوری اسلامی ممکن است بار دیگر سبب بازداشت‌های گسترده شهروندان،‌ محدودیت‌های بیشتر بر آزادی بیان و خشونت تازه علیه منتقدان و مخالفان حکومت شود.

گزارش جدید هیئت مستقل حقیقت‌یاب شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد که در نشست شصت‌ویکم شورای حقوق بشر ارائه شده تأکید کرده سرکوب حکومتی در ایران «به سطحی بی‌سابقه» رسیده است.

در این گزارش آمده که «تکرار چرخه‌های خشونت [حکومتی علیه شهروندان] همراه با مصونیت مداوم از مجازات، نشان می‌دهد که سرکوب از سوی جمهوری اسلامی نه یک واکنش موردی به رویدادها بلکه به‌عنوان یک راهبرد حکمرانی استفاده می‌شود.»

هیئت حقیقت‌یاب همچنین هشدار داده که بحران عمیق حقوق بشر در ایران که پیش از این هم با «سرکوب نهادینه شده و در مقیاسی بی‌سابقه» همراه بوده احتمالا در پی حملات آمریکا و اسرائیل به ایران و حملات تلافی‌جویانه ایران در منطقه بدتر خواهد شد.

این هیئت تأکید کرده روش‌های سرکوب در جمهوری اسلامی که قبلا شناسایی شده بودند،‌ حالا در نتیجه جنگ شدت گرفته یا احتمال شدت گرفتن آن وجود دارد.

این هیئت حقیقت‌یاب همچنین نوشته جمهوری اسلامی علاوه بر سرکوب داخلی، «سرکوب فرامرزی» را نیز در دستور کار دارد و مخالفان خود را در دست‌کم ۱۴ کشور با اقدامی مانند تهدید، هراس‌آفرینی، فشار بر خانواده‌ها و طرح‌های ربایش و ترور زیر فشار و سرکوب قرار داده است.

هیئت حقیقت‌یاب سازمان ملل در بخش دیگری از این گزارش به قطع سراسری اینترنت جهانی به‌عنوان یک ابزار سرکوب اشاره کرده و نوشته مانند جنگ ۱۲ روزه و اعتراضات خونین دی‌۴۰۴، جمهوری اسلامی با قطع اینترنت ارتباط مردم ایران را با دنیای خارج قطع کرده و دسترسی آنها به اطلاعات ضروری در مورد حملات سراسری یا تماس با عزیزانشان در داخل و خارج از آن کشور را مسدود کرده است.

این گزارش تأکید کرده جمهوری اسلامی فضای دیجیتال را به ابرازی برای پنهان کردن جنایات و سرکوب مخالفان تبدیل می‌کنند.»

هیئت حقیقت‌یاب سازمان ملل همچنین نسبت به امنیت زندانیان در شرایط جنگی اشاره و نوشته جمهوری اسلامی در شرایط جنگی هم بازداشت‌شدگان زندان اوین را آزاد نکرده و هیچ اقدام لازمی برای تضمین امنیت آنها انجام نداده است.

در گزارش این هیئت به حمله اسرائیل به زندان اوین در جریان جنگ ۱۲ روزه اشاره شده و آمده بر اساس اسناد جمع‌آوری شده حمله اسرائیل به زندان اوین باعث کشته شدن حدود ۸۰ نفر از جمله یک کودک و ۸ زن غیرنظامی شده است.

تداوم و تشدید سرکوب شهروندان و ایجاد جو امنیتی در شرایطی که شهروندان با مشکلات و هراس ناشی از حملات نظامی روبرو هستند از سوی نهادهای حقوق بشری نیز مورد تأکید قرار گرفته است. خبرگزاری «هرانا» گزارش داده تا پایان هفته دوم جنگ اسرائیل و آمریکا با جمهوری اسلامی ۲۰۳ نفر به دلایل مرتبط با شرایط جنگ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

خبرگزاری «هرانا» افزوده بخش قابل توجهی از این افراد متهم شده‌اند که از محل انفجارها یا پیامدهای حملات در شهرهای مختلف تصویر یا ویدئو تهیه کرده و آن را برای رسانه‌های خارج از کشور ارسال کرده‌اند. در برخی موارد نیز بازداشت‌ها در چارچوب کنترل فضای اطلاع‌رسانی و جلوگیری از انتشار تصاویر مربوط به حملات صورت گرفته است.

خبرگزاری «هرانا» نوشته سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در بیانیه‌ای رسمی نسبت به هرگونه اعتراض خیابانی در شرایط جنگی هشدار داده است. در این بیانیه اعلام شده که در صورت شکل‌گیری هرگونه تجمع یا اعتراض خیابانی، برخوردی شدیدتر از آنچه در اعتراضات دی‌ماه رخ داده اعمال خواهد شد. در این بیانیه معترضان آن دوره با عنوان «نو داعشی» توصیف شده‌اند و تأکید شده که اعتراضات خیابانی در آن زمان به عنوان مقدمه‌ای برای حملات نظامی تلقی شده بود.

خبرگزاری «هرانا» تأکید کرده این مواضع نشان‌دهنده نگرانی نهادهای امنیتی ایران از احتمال شکل‌گیری ناآرامی‌های داخلی در شرایطی است که کشور همزمان با درگیری‌های نظامی خارجی مواجه است.

جمهوری اسلامی نه تنها بازداشت‌ شهروندان را ادامه می‌دهد بلکه همانطور که هیئت حقیقت‌یاب سازمان ملل تأکید کرده هراس‌آفرینی و تهدید ایرانیان داخل و خارج از کشور را نیز ادامه داده است.

قوه قضاییه جمهوری اسلامی اعلام کرده ایرانیان ساکن خارج از کشور که از حملات نظامی اسرائیل و آمریکا حمایت و با «دشمن» همکاری و هم‌آویی کنند با مصادره اموال و محرومیت از ارث روبرو خواهند شد.

همچنین احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی، اعلام کرده هر کسی که در خیابان اعتراض کند «دشمن است و ما مثل دشمن» با او رفتار می‌کنیم.

وزارت اطلاعات و قوه قضاییه نیز در بیانیه‌هایی جداگانه، طی دو هفته گذشته بارهای شهروندان را به اشکال مختلف تهدید کرده‌اند.

برای امتیاز دادن به این مطلب لطفا روی ستاره‌ها کلیک کنید.

توجه: وقتی با ماوس روی ستاره‌ها حرکت می‌کنید، یک ستاره زرد یعنی یک امتیاز و پنج ستاره زرد یعنی پنج امتیاز!

تعداد آرا: ۴ / معدل امتیاز: ۵

کسی تا به حال به این مطلب امتیاز نداده! شما اولین نفر باشید

لینک کوتاه شده این نوشته:
https://kayhan.london/?p=398784