به گزارش منابع دانشجویی فشارهای انضباطی، امنیتی و قضایی بر دانشجویان در دانشگاههای مختلف کشور که در اعتراضات دی۴۰۴ صحنه اعتراضات دانشجویی بود ادامه دارد و در برخی دانشگاهها این فشارها تشدید شده است.

«خبرنامه امیرکبیر» که اخبار جنبش دانشجویی ایران را بازتاب میدهد گزارش داده روند احضار و تشکیل پروندههای انضباطی علیه دانشجویان در دانشگاه خواجهنصیر در تهران با شدت بیشتری ادامه دارد بطوریکه برای برخی دانشجویان به طور همزمان چند پرونده انضباطی تشکیل شده است.
کانال تلگرامی «دانشجویان متحد» نیز با گزارش از از گسترش دامنه برخوردهای انضباطی و افزایش فشار بر دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر نوشته شمار پروندههای فعال علیه دانشجویان این دانشگاه از ۲۲ مورد فراتر رفته و همچنان در حال افزایش است.
این گزارش افزوده برخلاف مراحل پیشین، احضارها دیگر تنها به دانشجویان مرتبط با تجمعات دیماه محدود نیست و اکنون دانشجویانی که در تجمعات اسفندماه نیز حضور داشتهاند، با احضار، تفهیم اتهام و تشکیل پرونده مواجه شدهاند.
«خبرنامه امیرکبیر» در گزارش دیگری تأکید کرده کمیته انضباطی دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلیتکنیک تهران) برای امیرمحمد سورمه، دانشجوی ورودی ۱۴۰۴ مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت کسبوکار، حکم بدوی اخراج صادر کرده است.
طبق اطلاعات منتشرشده، اتهام انتسابی به این دانشجو «اهانت به پرچم جمهوری اسلامی» عنوان شده است. بر اساس همین گزارشها، این حکم در مرحله بدوی صادر شده و برای قطعی شدن باید در شورای مرکزی انضباطی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مورد بررسی و تأیید قرار گیرد.
پیش از این نیز برای دو دانشجوی دانشگاه تهران، امیرمحمد کریمی و مهیار افتخاری، با اتهام مشابه احکام بدوی اخراج صادر شده بود.
امیرمحمد سورمه دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کسبوکار دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلیتکنیک تهران) بود که در آزمون سراسری با رتبه ۱۴۳ در این رشته پذیرفته شده بود.
از سوی دیگر در پی ادامه فشارهای انضباطی بر دانشجویان دانشگاه «آریامهر»(شریف) جمعی از دانشجویان این دانشگاه با انتشار نامهای سرگشاده خطاب به محمدرضا تجریشی، رئیس دانشگاه، از تداوم سیاستهای امنیتی، عملکرد کمیته انضباطی و آنچه «عدم تغییر معنادار در مدیریت دانشگاه» خواندهاند، انتقاد کردند.
در این نامه، دانشجویان با اشاره به پایان دوره مدیریت دو رئیس پیشین دانشگاه، اعلام کردهاند که با انتخاب رئیس جدید از طریق رأی اعضای هیئت علمی، انتظار داشتند فضای دانشگاه به سمت آرامش و کاهش مداخلات امنیتی حرکت کند، اما به گفته آنان، پس از گذشت حدود یک سال از آغاز ریاست تجریشی، بخش قابل توجهی از بدنه دانشگاه معتقد است تغییری اساسی در شیوه اداره دانشگاه ایجاد نشده است.
نویسندگان نامه همچنین عملکرد معاونت دانشجویی و کمیته انضباطی را مورد انتقاد قرار داده و نوشتهاند که این بخشها با همان ترکیب و رویکرد گذشته به فعالیت خود ادامه دادهاند. به گفته آنان، با وجود اختیارات رئیس دانشگاه برای تغییر ترکیب این کمیتهها، طی یک سال گذشته هیچ اقدام مؤثری برای اصلاح این ساختارها صورت نگرفته است.
در بخش دیگری از این نامه، دانشجویان از تشکیل دستکم ۳۰ پرونده انضباطی در ماههای اخیر خبر داده و اعلام کردهاند که ۱۳ دانشجو با احکام بدوی تعلیق یا اخراج مواجه شدهاند و احکام سه نفر نیز در کمیته تجدیدنظر تأیید شده است. آنان همچنین مدعی شدهاند که همزمان با بازداشت شماری از دانشجویان، دانشگاه از پیگیری و حمایت از آنان خودداری کرده است.
این نامه همچنین به محدودیتهای اعمالشده بر ورود دانشجویان به دانشگاه پس از جنگ اشاره کرده و مدعی شده است که بسیاری از دانشجویان حتی برای پیگیری امور پژوهشی نیز از ورود به دانشگاه منع شدهاند، در حالی که به گفته نویسندگان، گروهی دیگر بدون محدودیت امکان تردد در محیط دانشگاه را داشتهاند.
دانشجویان در ادامه خواستار توضیح و پاسخگویی رئیس دانشگاه در مواردی مانند گسترش محدودیتها، امنیتی شدن فضای دانشگاه، افزایش نفوذ جریانهای بیرونی شدند که باعث سقوط اعتماد دانشجویان شده است.
در پایان این نامه، نویسندگان با اشاره به جایگاه و اعتبار دانشگاه صنعتی شریف، نسبت به آنچه «فرسایش سرمایه انسانی» و «آسیب به اعتبار دانشگاه» خواندهاند، هشدار داده و تأکید کردهاند که در صورت ناتوانی مدیریت در ایجاد تغییر یا دفاع از دانشگاه، رئیس دانشگاه باید مسئولیت وضعیت موجود را بپذیرد یا از سمت خود کنارهگیری کند.
همزمان با انتشار این نامه، برگزارکنندگان کارزاری را نیز منتشر کردهاند که شمار امضاکنندگان آن از مرز یکهزار نفر گذشته است.
مرکز آموزش و مشاوره حقوقی «دادبان» نیز با انتشار مطلبی ضمن تأیید افزایش فشار بر دانشجویان در دانشگاههای کشور نوشته ادامه این روند، نگرانیها درباره محدود شدن فضای فعالیتهای دانشجویی و افزایش برخوردهای انضباطی با دانشجویان را تشدید کرده است؛ بهویژه آنکه همزمانی چند پرونده برای برخی افراد میتواند آثار قابل توجهی بر وضعیت تحصیلی و آموزشی آنان بر جای بگذارد.
«دادبان» تأکید کرده رسیدگیهای انضباطی باید بر پایه اصول دادرسی عادلانه و با رعایت حقوق دفاعی دانشجویان انجام شود و نباید به ابزاری برای محدود کردن آزادیهای دانشگاهی تبدیل شود. همزمانی این موج گسترده پروندهسازی با نزدیک شدن به بازگشایی کامل دانشگاهها و ادامه مذاکرات میان جمهوری اسلامی و آمریکا، نشان میدهد هدف از این برخوردها، کنترل و سرکوب پیشگیرانه فضای دانشگاه و جلوگیری از شکلگیری هرگونه اعتراض یا فعالیت دانشجویی در ماههای پیش رو باشد.




