«سیبیاس» دوشنبه ۲۱ اردیبهشتماه گزارش داد که پاکستان برخلاف نقش خود به عنوان میانجی دیپلماتیک میان تهران و واشنگتن، به طور مخفیانه اجازه داده است هواپیماهای نظامی جمهوری اسلامی ایران در پایگاههای هوایی این کشور مستقر شوند تا از حملات هوایی آمریکا در امان بمانند. وزارت خارجه پاکستان اما این ادعا را تکذیب کرد.

بر اساس گزارش منابع آگاه در دولت آمریکا، تنها چند روز پس از اعلام آتشبس موقت توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، در اوایل آوریل، چندین فروند هواپیما از جمله یک هواپیمای شناسایی و جاسوسی مدل «آر-۱۳۰» (RC-130) نیروی هوایی جمهوری اسلامی در پایگاه هوایی «نورخان» پاکستان، واقع در نزدیکی شهر راولپندی، دیده شدهاند. همزمان گزارشهایی از اعزام هواپیماهای غیرنظامی جمهوری اسلامی ایران به افغانستان نیز منتشر شده است که به نظر میرسد بخشی از تلاش گسترده تهران برای حفاظت از داراییهای هوانوردی و نظامی باقیمانده خود در میانه درگیریهای اخیر باشد.
همزمان، مقامات ارشد پاکستان این ادعاها را به شدت رد کردهاند. یک مقام عالیرتبه پاکستانی در گفتگو با «سیبیاس نیوز» تاکید کرد که پایگاه هوایی نورخان در قلب شهر واقع شده و استقرار ناوگان بزرگی از هواپیماهای خارجی در چنین مکانی غیرممکن است که از دید عموم پنهان بماند.
با این حال، تحلیلگران آمریکایی بر این باورند که این جابهجاییهای استراتژیک نشاندهنده تلاش رژیم ایران برای بهرهگیری از روابط منطقهای جهت کاهش آسیبپذیری ناوگان هوایی خود در برابر فشارهای نظامی و محاصره اعمال شده توسط واشنگتن است.
در واکنش به این گزارش وزارت خارجه پاکستان به طور رسمی گزارشهای منتشر شده درباره حضور هواپیماهای ایرانی در پایگاه هوایی «نورخان» را «گمراهکننده» خواند و تأکید کرد که این هواپیماها صرفاً برای تسهیل رفتوآمد دیپلماتها و به صورت موقت مستقر شدهاند.
در بیانیه وزارت خارجه پاکستان آمده «هواپیماهای نظامی ایران نه برای مصون ماندن از حملات آمریکا که در انتظار دورهای بعدی مذاکرات، در پایگاه نورخان ماندهاند.»
همچنین تأکید شده، «هواپیماهای ایرانی که هماکنون در خاک ما هستند، به هیچ گونه ترتیبات نظامی مرتبط نمیباشند». پاکستان همچنین تصریح کرد که ارتباط منظم خود را با همه طرفهای ذینفع حفظ کرده و متعهد است از تمامی تلاشهایی که به تقویت گفتوگو، کاهش تنش و پیشبرد صلح کمک میکند، حمایت کند.
در جریان جنگ ۱۲ روزه نیز نیروی هوایی جمهوری اسلامی بخشی از ناوگان خود را به پاکستان منتقل کرده بود تا کمتر آسیب ببینند.

