دونالد ترامپ: جمهوری اسلامی با بازرسی‌های هسته‌ای در بالاترین سطح موافقت کرده است

- دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا، سه‌شنبه دوم تیرماه در «تروث‌سوشال» نوشت که جمهوری اسلامی «به‌طور کامل و تمام‌عیار» با انجام بازرسی‌ از تأسیسات اتمی در بالاترین سطح برای آینده‌ای طولانی‌مدت موافقت کرده است.
- ترامپ در پیامی نوشت: «با وجود همه انکارها و اظهارات نادرستی که در خلاف این موضوع مطرح می‌شود… ایران به‌طور کامل و تمام‌عیار با انجام بازرسی‌های هسته‌ای در بالاترین سطح برای آینده‌ای طولانی‌مدت [تا ابد] موافقت کرده است.»
- همزمان سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، اسماعیل بقایی سه‎‌شنبه دوم تیرماه ۱۴۰۵ در جمع خبرنگاران هرگونه دیدار با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در طول مذاکرات اخیر جمهوری اسلامی ایران و آمریکا را رد و تاکید کرد که برنامه‌ای برای بازرسی بازرسان آژانس از تأسیسات آسیب‌دیده وجود ندارد.

سه شنبه ۲ تیر ۱۴۰۵ برابر با ۲۳ ژوئن ۲۰۲۶


دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا، سه‌شنبه دوم تیرماه در «تروث‌سوشال» نوشت که جمهوری اسلامی «به‌طور کامل و تمام‌عیار» با انجام بازرسی‌ از تأسیسات اتمی در بالاترین سطح برای آینده‌ای طولانی‌مدت موافقت کرده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا / عکس: رویترز

ترامپ در پیامی نوشت: «با وجود همه انکارها و اظهارات نادرستی که در خلاف این موضوع مطرح می‌شود… ایران به‌طور کامل و تمام‌عیار با انجام بازرسی‌های هسته‌ای در بالاترین سطح برای آینده‌ای طولانی‌مدت [تا ابد] موافقت کرده است.»

او همچنین گفت که جمهوری اسلامی در جریان مذاکرات امتیازهای مهم دیگری نیز ارائه کرده است.

رئیس جمهوری آمریکا افزود: «بر اساس این موضوع و دیگر امتیازهای مهمی که ایران در حال ارائه آن‌هاست، من موافقت کرده‌ام که تنگه هرمز باز بماند و دیگر هیچ محاصره دریایی اعمال نشود.»

ترامپ در عین حال گفت همه کشتی‌ها در موقعیت خود باقی خواهند ماند تا در صورت لزوم محاصره دوباره برقرار شود، هرچند به گفته او در حال حاضر چنین احتمالی «بسیار بعید» به نظر می‌رسد.

پیش‌تر یک مقام آمریکایی گزارش داده بود «جمهوری اسلامی ایران پذیرفته ذخایر اورانیوم خود را رقیق کند.»

همزمان سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، اسماعیل بقایی سه‎‌شنبه دوم تیرماه ۱۴۰۵ در جمع خبرنگاران هرگونه دیدار با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در طول مذاکرات اخیر ایران و آمریکا را رد و تاکید کرد که برنامه‌ای برای بازرسی بازرسان آژانس از تأسیسات آسیب‌دیده وجود ندارد.

او تصریح کرد که «اساساً در این زمینه هیچ شیوه‌نامه‌ای وجود ندارد.» با این حال، بقایی در ادامه افزود که ایران به عنوان عضو معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (NPT) و کشوری که متعهد به موافقت‌نامه‌های پادمان هسته‌ای است، روال جاری را ادامه خواهد داد و خاطرنشان کرد که این روال کاملاً روشن و مشخص است.

اقدام برای مقابله با تهدیدات اتمی جمهوری اسلامی، از ضرورت‌هایی است که دولت‌های اروپایی هم نسبت به آن با آمریکا اتفاق نظر دارند.

امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه، روز ۲۵ خرداد اعلام کرد که اورانیوم غنی‌شده رژیم ایران باید تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «رقیق یا از کشور خارج شود» تا امکان ازسرگیری برنامه غنی‌سازی در آینده از تهران سلب شود.

 

برای امتیاز دادن به این مطلب لطفا روی ستاره‌ها کلیک کنید.

توجه: وقتی با ماوس روی ستاره‌ها حرکت می‌کنید، یک ستاره زرد یعنی یک امتیاز و پنج ستاره زرد یعنی پنج امتیاز!

تعداد آرا: ۰ / معدل امتیاز: ۰

کسی تا به حال به این مطلب امتیاز نداده! شما اولین نفر باشید

لینک کوتاه شده این نوشته:
https://kayhan.london/?p=403951